Opleiding

Onderzoek van Onderwijs

Binnen Health Campus/PHEG zijn 3 coördinatoren Onderzoek naar Onderwijs (OvO) aangesteld, met als doel het bewerkstelligen van samenhang tussen alle onderzoeken naar onderwijs.

Lees hier het recent opgestelde onderzoeksprogramma Population Health Education.

Onderzoeksprogramma

Population Health Education (PHE)

2024 – 2030

Het zorglandschap verandert. De zorg van de toekomst zal in grotere mate gericht zijn op preventie en gezondheid van de gehele bevolking. Niet voor niets is population health gekozen als één van de drie speerpunten in de LUMC Strategie 2024-2028. Er zal meer nadruk komen te liggen op onderlinge samenwerking over de domeinen heen. Verschuivingen in de zorgbehoefte vragen om een andere manier van opleiden van de toekomstige gezondheidsprofessionals. Het vraagt enerzijds om het meer gezamenlijk opleiden van de toekomstig health professional; anderzijds is het belangrijk dat docenten in staat zijn om mee te bewegen met deze nieuwe manier van opleiden, zowel ten aanzien van de vakinhoudelijke aspecten, als met betrekking tot nieuwe onderwijsvormen. Al deze aspecten komen samen in het voorliggende onderzoeksprogramma Population Health Education.

We zijn er niet met innoveren alleen. Onderzoek naar deze onderwijsvernieuwingen is essentieel om het onderwijs & opleiden te kunnen blijven ontwikkelen. Dit staat expliciet beschreven in dit onderzoeksprogramma en sluit heel goed aan bij de visie van de onderzoeksgroep Onderzoek van Onderwijs in het LUMC. Zo wordt niet alleen het onderwijs onderbouwd beter, maar ontwikkelen ook de betrokken docenten zich verder in academische zin. Met beter onderwijs én met betere docenten kunnen we onze studenten nog beter opleiden tot de professionals die we nodig hebben voor de ontwikkelingen in de zorg. Zo worden wij allen door gezondheid gedreven.

Wij wensen de onderzoeksgroep Population Health Education veel succes met de uitvoering van dit onderzoekprogramma.

Dr. Alexandra Langers, MDL-arts, waarnemer van de onderwijstaken van de decaan, en Prof. Dr. Friedo Dekker, hoogleraar klinische epidemiologie; beiden maken beide deel uit van de onderzoeksgroep Onderzoek van Onderwijs van het OEC (Onderwijs Expertise Centrum) LUMC

Population Health Education is bedoeld voor alle zorgprofessionals in hun ontwikkeling naar gezondheidsprofessional, ongeacht de fase van loopbaan of studie en ongeacht de context waarbinnen zij leren. Het onderzoeksprogramma PHE verzorgt een wetenschappelijke basis voor al het onderwijs en alle opleidingen binnen de afdeling PHEG. Wij willen hiermee een bijdrage leveren aan de kwaliteit, de innovatie en de impact van hoogwaardig onderwijs voor studenten en professionals, gericht op de maatschappelijke uitdagingen als vergrijzing, gezondheidsongelijkheid, schaarste van zorgpersoneel en toenemende zorgkosten. Dankzij het onderzoeksprogramma PHE zijn docenten en opleiders beter in staat om onderwijsvraagstukken op te lossen en vol energie vorm te geven aan een opleidingsprogramma op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten (evidence-informed-curriculum). Het onderzoeksprogramma Population Health Education kent vier thema’s.

Thema 1. Patient/public participation

Population Health Education is gebaseerd op de wensen en behoeften van de patiënt, burger en populatie.

Om de zorg te verbeteren wordt er geluisterd naar ervaringen en meningen van patiënten, individuele burgers en bevolkingsgroepen. Het gaat hier bijvoorbeeld over gezamenlijke besluitvorming met patiënt en burger, over gelijkwaardigheid in de zorg en over manieren waarop zorgprofessionals in het werk rekening houden met verschillende culturen. Het onderwijs vindt op structurele wijze plaats in samenwerking mét in plaats van vóór patiënten of burgers. Ons onderzoeksprogramma richt zich de komende jaren op het verzamelen van benodigde kennis om structureel de ervaringen van de patiënt en bevolkingsgroepen onderdeel van ons onderwijs & opleiden te laten zijn. Daarbij hebben we speciale aandacht voor de competentie ‘maatschappelijk handelen’ (Health Advocacy). Deze competentie benadrukt de verantwoordelijkheid van zorgprofessionals bij het bevorderen van gezondheid van individuele burgers en bevolkingsgroepen. Er is overigens al veel kennis beschikbaar om de competentie maatschappelijk handelen in het PHE toe te passen. Wij willen meer te weten komen over hoe structurele betrokkenheid van de patiënt en populatie in het onderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van maatschappelijk handelen bij zorgverleners.

Belangrijke onderzoeksvragen in dit eerste thema zijn:

  • op welke manier kun je gegevens over patiënt en bevolkingsgroepen gebruiken in het onderwijs?
  • hoe gaat de zorgprofessional om met data vanuit verschillende bronnen over patiënt en/of populatie?
  • hoe kunnen we de inspanningen op het gebied van patiënt/burger participatie in onderwijs voor zorgprofessionals in de praktijk gebruiken?

Thema 2. Interprofessional Education

Population Health Education kan niet zonder domeinoverstijgende samenwerking.

Interprofessioneel onderwijs speelt in op die veranderingen door zorgprofessionals te stimuleren om elkaar meer op te zoeken, samen knelpunten in de zorg op te lossen en daarvan te leren. Door onderzoek naar interprofessioneel onderwijs besteden we aandacht aan betere samenwerking tussen patiënt/burgers en professionals binnen en buiten de gezondheidszorg. Ons onderzoeksprogramma richt zich op de wetenschappelijke onderbouwing van dit interprofessioneel onderwijs, in een zorglandschap waar momenteel veel náást in plaats van mét elkaar wordt gewerkt en waar hiërarchie de samenwerking belemmert. Een multidisciplinaire én systemische aanpak is daarbij noodzakelijk. We gaan meer kennis verzamelen over manieren waarop overtuigingen van zorgprofessionals kunnen worden veranderd, omdat het vooral in domeinoverstijgende samenwerking belangrijk is om je eigen waarden en normen te kunnen herkennen en (waar nodig) te herzien. We gaan op zoek naar wetenschappelijk onderbouwde kennis over de – in de onderwijskunde gangbare concepten als – de subjectificatie (vorming van professionele identiteit), de socialisatie (ontwikkelen van gedeelde waarden), en de kwalificatie van professionals.

Belangrijke onderzoeksvragen in dit tweede thema zijn:

  • hoe ontwerpen en evalueren we geïntegreerde onderwijsinterventies die toepasbaar zijn in de klinische praktijk?
  • op welke manier kan het (interdisciplinaire) zorgteam bijdragen aan de ontwikkeling en toetsing van interprofessionele competenties?
  • op welke manier kunnen we het effect van interprofessionele onderwijsinterventies op geïntegreerde en persoonsgerichte zorg evalueren?

hoe kunnen bestaande machtsverhoudingen tussen zorgdisciplines gebruikt worden in interprofessioneel onderwijs?

Thema 3.  Curriculum Design

Population Health Onderwijsontwerp is gericht op transformatief leren.

Veranderingen in de zorg gaan sneller dan monodisciplinaire en veelal op ziekte georiënteerde curricula kunnen bijhouden. Het is daarom noodzakelijk dat PHE inzet op het vermogen van de zorgprofessional om transformatief te leren. Transformatief leren betekent dat de zorgprofessional kritisch kan reflecteren op het werk, zodat hij/zij in staat is om in te spelen op veranderingen in het zorgsysteem én zelf die veranderingen tot stand te brengen. Daarnaast willen we wetenschappelijk verantwoorde keuzes maken bij het geïntegreerd en blended ontwerpen van PHE. Hier valt te denken aan het gebruik van informatie- en onderwijstechnologie. Dat doen we met behulp van design based research; onderzoek waarvan we de resultaten direct in ons onderwijs kunnen toepassen. Een brede en dynamische opvatting van onderwijsontwerp, waarbij er zowel aandacht is voor het doel van het onderwijs, de visie op leren en de onderwijsvormen, vraagt een transparante besluitvorming, die nu nog vaak ontbreekt. Er is meer onderzoek nodig hoe besluiten over het curriculum genomen worden en wat de invloed is van normen, waarden en overtuigingen die worden overgebracht, maar niet worden onderwezen (hidden curriculum).

Belangrijke onderzoeksvragen in dit derde thema zijn:

  • hoe kunnen we het leren op de werkplek (de academische werkplaats) vanuit het LUMC het best ondersteunen?
  • welke onderwijsvormen zijn geschikt voor de ontwikkeling van transformatief leren van (toekomstige) zorgprofessionals?
  • hoe kunnen we informatietechnologie in het onderwijs verweven, zodat de professional digitale zorg in de praktijk weet te gebruiken?;
  • wat is het effect van het hidden curriculum op de curriculum besluitvorming van een PHE?

Thema 4.  Faculty Development

Population Health Education kan niet zonder bekwame docenten en opleiders.

Faculty Development, zowel individueel als op groepsniveau en organisatieniveau, speelt een cruciale rol in het bevorderen van academische expertise en innovatie. Door opleiders en docenten te begeleiden om zélf transformatief te leren en interprofessioneel te werken, zullen zij ook beter in staat zijn om zorgprofessionals op te leiden voor hun rol in een veranderende gezondheidszorg. Ons onderzoekprogramma zal zich de komende jaren daarom richten op de professionalisering van docenten en opleiders. Zij worden nu nog vooral gezien als inhoudelijk expert en als ‘meester’ van de ‘metgezel’ (specialisten in opleiding). Faculty development-programma’s moeten aangepast worden om docenten en opleiders in staat te stellen op te leiden aan de hand van nieuwe onderwijskundige inzichten en onderwijsvormen. Maar ook zullen zij steeds meer in staat gesteld moeten worden om op te leiden vanuit nieuwste praktijkinzichten en om impliciete kennis uit de praktijk te vertalen naar onderwijs en opleiden. Docenten en opleiders zullen een grotere rol moeten krijgen in het stimuleren van (extramurale) carrièrekeuzen. Dit alles vraagt onderzoek waarbij verschillende onderwijsmethoden en benaderingen worden vergeleken, zoals bijv. workshops versus peer-coaching. We willen meer te weten komen over het effect van faculty development-programma’s op levenslang leren van opleiders en docenten.

 

Belangrijke onderzoeksvragen in dit vierde thema zijn:

  • wat is de rol van de docent/opleider in de veranderende gezondheidszorg, met name gericht op specifieke aandacht voor verschillen binnen en tussen populaties?
  • hoe kunnen docenten/opleiders onderwijsactiviteiten in co-creatie en partnerschap met patiënten/burgers en populaties begeleiden en toetsen?
  • hoe ontwerpen en evalueren we faculty development programma’s die passen bij de huidige veranderingen in de zorg én het onderwijs?
  • Wat is de veranderbaar van de overtuigingen van de docenten/opleiders op gebied van opleiden van gezondheidszorgprofessionals

Verantwoording

Dit onderzoeksprogramma is gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten en is tot stand gekomen op basis van input binnen en buiten PHEG. Bij het opstellen ervan is samengewerkt met de afdelingen OEC (Onderwijs Expertise Centrum) en ICLON (Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden) die samenwerking zal in de toekomst worden voortgezet. De vier portefeuillehouders onderwijs binnen LUMC zijn geraadpleegd. Er is een enquête gehouden over de toekomst van onderzoek van onderwijs & opleiden bij de docenten en onderzoekers binnen PHEG (n=48). De verschillende conceptversies van het PHE onderzoeksprogramma zijn tot stand gekomen met de hulp van afgevaardigden van zowel de vervolgopleidingen huisartsopleiding en specialist ouderengeneeskunde als de opleiding Geneeskunde en de master Population Health Management. Het management team van PHEG staat achter dit programma en is verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan. Onze dank gaat uit naar de collega’s van de afdeling SHE in Maastricht. We willen in de toekomst gezamenlijk onderzoek blijven doen en intensief te blijven leren én samenwerken.

Eindredactie: Dr. Nienke Boogaard en Dr. Irene Slootweg

Voor meer informatie of wil je graag aansluiten bij het onderzoeksnetwerk Population Health Education, neem dan contact op met Nienke Boogaard (j.a.boogaard@lumc.nl).

Zoek