Over de Health Campus

De centrale missie van de Health Campus Den Haag van het LUMC is bijdragen aan een gezonde levensverwachting voor iedereen. Dit doen we in samenwerking met regionale partners vanuit verschillende wetenschappelijke en klinische invalshoeken. Hierbij staan drie principes centraal: het verkleinen van gezondheidsverschillen, een duurzame benadering en een breed gezondheidsperspectief. De Health Campus investeert in wederkerige samenwerkingen met partners binnen en buiten de regio. Ons interdisciplinair onderwijs, opleiding en onderzoek is gericht op proactief klinisch beleid en gezondheidsbevordering. Hierbij zoeken we uitdrukkelijk de verbinding met zowel het medisch, het maatschappelijk als het sociaal domein.

Onze leidende principes

Bij het ontwikkelen en uitvoeren van onze gezamenlijke academische inspanningen en prioriteiten laten we ons leiden door drie principes:

  • We zetten in op het verkleinen van gezondheidsverschillen. Het onderzoek, onderwijs, opleiding en maatschappelijke activiteiten dragen bij aan het verkleinen van gezondheidsverschillen. De kansen op een gezond leven zijn namelijk niet gelijk verdeeld. Naast waar je woont, welke opleiding je hebt genoten en hoeveel je verdient, spelen ook privileges en maatschappelijke machtsverhoudingen een cruciale rol (dit wordt aangeduid met intersectionaliteit). Het expliciet inzetten op het verkleinen van de grote verschillen in (gezonde) levensverwachting is een van de meest urgente uitdagingen om de gezondheidszorg toegankelijk en betaalbaar te houden.

 

  • We hanteren een duurzame benadering. Om op de lange termijn daadwerkelijk effectief te zijn en te blijven in het bevorderen van gezondheid is het nodig niet alleen in te
    zetten op het verbeteren van gezondheidsuitkomsten en beheersbaarheid van kosten, maar ook op ervaren kwaliteit en duurzame zorg, een leven lang leren en duurzame inzetbaarheid van het zorgpersoneel. Dit betekent dat we uitgaan van een proactieve, meer op preventie gerichte aanpak die aansluit bij wat mensen nodig hebben en die kan worden doorgezet nadat een project is afgerond. Cruciaal is hierbij om medewerkers voor de zorg te behouden en dat zij leren samenwerken over beroepsgrenzen heen. Met een duurzame benadering refereren we eveneens aan een benadering waarin ook de gezondheid van de planeet wordt meegenomen. De gezondheid van het individu en onze planeet gaat immers hand in hand.

 

  • We stellen een hierbij een breed gezondheidsperspectief centraal. Een goede gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte, maar omvat bijvoorbeeld ook de mate van veerkracht en het vermogen om met lichamelijke, emotionele en sociale uitdagingen om te kunnen gaan en mee te kunnen doen in de maatschappij. Hierbij staat niet zozeer de ziekte centraal maar de mens als geheel en de eigen omgeving.

Het waarom

Er is een toename van gezondheidsproblemen, onder andere als gevolg van een ongezonde leefstijl en leefomgeving. Ook sociale problemen als schulden, maar ook vergrijzing en toename van medische en sociale kwetsbaarheid kunnen leiden tot extra gezondheidsproblemen. Tegelijkertijd neemt het aantal zorgprofessionals al jaren af terwijl de kosten van nieuwe technologie en medicatie stijgen. Hierdoor zullen de zorgkosten bij ongewijzigd beleid een steeds groter beslag leggen op de overheidsfinanciën. Deze maatschappelijke trend vraagt, net als de toenemende gezondheidsverschillen in Nederland, om een integrale aanpak vanuit verschillende invalshoeken en wetenschappelijke disciplines. Alleen zo kunnen we het mogelijk maken om gezondheid voor iedereen te verbeteren, verschillen te verkleinen en het zorgstelsel robuust, solidair en betaalbaar te houden.

De huidige inrichting van het zorgsysteem is, vooral reactief, tot stand gekomen vanuit de jarenlange ambitie om ziektes te behandelen en bestrijden. Dat heeft tot gevolg dat we betalen als iemand ziek is en niet dat vanzelf wordt geïnvesteerd in het voorkómen van ziekten. De maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een nieuwe manier van werken: een systeem waar niet ziekte en zorg, maar juist bevorderen van gezondheid en gezond gedrag centraal staan. Hierbij dient rekening gehouden te worden met individuele en contextuele verschillen die van invloed zijn op gezondheid. Dat betekent ook dat er meer samengewerkt moet worden tussen zorg-, welzijns- en ‘community health’-professionals. Ook moet er meer aandacht moet komen voor het voorkomen of verergeren van ziekte op individueel niveau (geïndiceerde en zorggerelateerde preventie) en op populatieniveau (universele en selectieve preventie). Tevens dienen interventies (leefstijl, welzijn, bestaanszekerheid, zorg) beter aan te sluiten bij de behoefte en gezondheidsrisico’s van individuen. De transformatie die nodig is om te komen van een reactieve naar een veel meer proactieve gezondheidszorg, vraagt van alle professionals en organisaties een lerende houding. Dit kenmerkt het onderzoek, onderwijs en opleiding binnen de Health Campus van Universiteit Leiden in Den Haag.

Onze werkwijze

De basis onder de werkwijze op het gebied van het onderwijs en onderzoek op de Health Campus in brede zin, berust op een benadering die internationaal bekend staat als population health management. Onder deze titel wordt op de Campus ook een Master bij de Universiteit Leiden en het LUMC aangeboden, met verschillende post-graduate varianten in ontwikkeling. Daarnaast vindt een deel van de huisartsopleiding van het LUMC in Den Haag plaats met een focus op populatiegerichte eerstelijnszorg. De interdisciplinaire benadering in deze programma’s is onderdeel van het stimuleringsgebied Population (e)Health Living Lab van de Universiteit Leiden en sluit aan bij onze missie en leidende principes, bij de behoefte aan preventie en proactief (klinisch) beleid, maar ook bij de behoefte aan zorg en ondersteuning die beter aansluit bij de behoeften van burgers.

In onze werkwijze zijn drie elementen herkenbaar:

  1. Samenwerken met partners in de regio Op de Health Campus wordt intensief samengewerkt met partners, ervaringsdeskundigen en stakeholders in het veld, zoals bijvoorbeeld patiënten/burgers, zorgprofessionals, zorggroepen, zorgverzekeraars, GGD, welzijn, gemeente, huisartsengroepen, en ziekenhuizen. Zij worden via cocreatie betrokken in de ontwikkeling van het onderwijs en in alle fasen van het onderzoek; van probleemstelling tot interventie en implementatie. We verbinden ons met partijen in de regio. De regio Haaglanden biedt door zijn diverse grootstedelijke populatiekenmerken de unieke mogelijkheid om gezamenlijk strategieën en interventies te ontwikkelen, implementeren en te evalueren die niet alleen
    impact hebben op de regio, maar ook de potentie hebben om in een andere context overgenomen te worden en verder op te kunnen worden geschaald. Zo komen we met onze projecten vanuit regionale samenwerking tot regionale, nationale en internationale impact.
  2. Interdisciplinair samenwerken Het onderwijs en onderzoek op de Health Campus is interdisciplinair. Immers, de uitdagingen waar wij voor staan, vragen om o.a. verandering in beleid, financiering en in het gedrag van patiënten/burgers en zorgprofessionals en dus een intensieve betrokkenheid en samenwerking van zowel datawetenschappers, bestuurskundigen, economen, gedrags- en gezondheidswetenschappers als medici. Het onderzoek en onderwijs hebben vaak het zorgdomein als probleemaanbrenger, maar bij
    ieder traject worden vanaf het begin inzichten vanuit de verschillende disciplines beschikbaar op de Campus gecombineerd en wordt er samengewerkt met een grote diversiteit aan partners in de regio.
  3. Innovatieve methoden In zowel het onderwijs- als het onderzoeksportfolio wordt gebruik gemaakt van innovatieve methoden die zowel kwantitatief als kwalitatief van aard zijn. Zo zijn er allerlei (technologische) ontwikkelingen die hoogwaardiger zorg en zorg op een nieuwe manier mogelijk maken, zoals het gebruik van eHealth en burgerwetenschap (citizen science). Ook wordt er verder gebouwd aan de ELAN gezondheidsdatainfrastructuur waarbij medische routine data gekoppeld worden aan gegevens van het sociaal en
    publiek domein (zoals schuldenproblematiek en leefomgeving). Door middel van geavanceerde data analysetechnieken (m.n. machine learning en natuurlijke taalverwerking) kunnen we met deze data infrastructuur bijvoorbeeld risicogroepen identificeren en vervolgens, door met analyseresultaten terug te gaan naar relevante stakeholders zoals zorgprofessionals, beleidsmakers en bestuurders, de juiste zorg op de juiste plek doen leveren.

Wie doen dit?

De staf op de Health Campus is uitgegroeid tot een interdisciplinaire groep van onderzoekers, zorgprofessionals en docenten, waaronder epidemiologen, gezondheidswetenschappers,
bestuurskundigen, huisartsen, artsen- maatschappij en gezondheid, specialisten, data wetenschappers, economen en, antropologen gedragswetenschappers. De huidige staf is in meerderheid geankerd in de afdeling Public Health Eerstelijns Geneeskunde van het LUMC of bij de partners van de Health Campus. Vijf hoogleraren, enkele U(H)Ds en postdocs en een aantal promovendi zijn in deeltijd of volledig aangesteld bij de faculteiten LUMC, FGGA, FSW en FWN, of gefinancierd en aangesteld bij de partners of externe partijen (RIVM, NZa, HADOKS, HAGA, Haagse Hogeschool).

Wat maakt de Health Campus uniek?

  • Zowel intramurale als extramurale klinische disciplines, evenals sociale en exacte wetenschappelijke disciplines, zijn structureel verenigd met een gemeenschappelijk doel.
  • Een lange termijn commitment aan de interdisciplinaire samenwerking vanuit zowel de Universiteit Leiden en de faculteiten FSW, FWN en FGGA en het LUMC;
  • De grootstedelijke omgeving van Den Haag als internationaal erkend Living Lab. Den Haag wordt gekenmerkt door grote verschillen tussen wijken en een diverse populatie. Dat betekent dat initiatieven op het gebied van onderzoek en onderwijs lokaal opgezet en geëvalueerd kunnen worden, maar ook de potentie hebben op uitgewerkt te worden op nationaal en internationale schaal;
  • Sterke inbedding in de regionale eerste-, de tweede-, als de derdelijnsgezondheidszorg, het sociaal – en publiek domein;
  • Met opleiding en onderwijs onderhouden we een sterke wederkerige werkrelatie met de regio, met connecties met de Haagse (en Leidse) hogeschool;
  • De verschillende medische vervolgopleidingen die, via de regionale ziekenhuizen en HADOKS, samenwerken op het gebied van interprofessioneel opleiden;
  • Structurele samenwerking met landelijke kennisinstituten zoals RIVM, NZa, RVS waardoor opgedane kennis en inzichten direct input zijn voor de landelijke beleidsagenda;
  • Internationale samenwerking op het gebied van onderwijsinnovatie (op het gebied van population health management en in het kader van het Una Europa).
  • We werken volgens een gezamenlijke geformuleerde strategische transdisicplinaire onderzoeksagenda en brengen zo focus aan in onze gezamenlijke inspanningen.